Timeline

 

Mellemtrin og udskoling • Betinget visning af objekter • Uligheder og variable

 

I en timeline animation er komceptet, at man laver en skyder (en variable, der kan antage forskellige talværdier). Skyderen kan sættes til at køre af sig selv. Derefter laves en "tegning" med forskellige objekter, der programmeres til at vises, når skyderen antager bestemte værdier. Det minder om konceptet i stop-motion-film. Der er altså ingen af objekterne, der er sat til at animere, men udelukkende en skyder.

Objekter kan programmeres til at vise sig, når skyderens værdi er lig, større eller mindre end en bestemt talværdi.

TUTORIAL

 

Her er temaet fyrværkeri.

Skyderen er her kaldet t, og det er således "t", der skal skrives, når man skal betinge objekters visning ift. skyderens værdi.

 

Eksempelvis kan man betinge med:

 

t = 5 eller t < 3 eller t > 8

 

Der er også måder at betinge med flere t-værdier, en nem måde er fx:

 

6 < t < 12

 

Så vises objektet, når t er 7, 8, 9, 10 og 11.

 

Der er naturligvis andre måder også. Disse er de mest "børnevenlige".

Elevprodukter med timeline animationer

 

Disse produkter er lavet med timeline animationer. Projekterne er beskrevet i detaljer andre steder på sitet.