Workshop: Mønsteranimationer

 

I DENNE WORKSHOP LÆRER DU:

 

At få objekter til at tegne fine, farvede mønstre

At "rense" animationen

At ændre baggrundsfarven

At lave dynamiske farver, der selv ændrer sig, når animationen kører

TUTORIAL: Hjertemønster animation

 

En simpel animation med en cirkel, to punkter og en linje.

 

Her skal der reguleres lidt på punkternes animationshastigheder. Det ene punkt skal bevæge sig i hastigheden 2, og det andet i 3.

 

Prøv selv, hvad der sker hvis forholdet mellem de to hastigheder ændres, fx til hhv. 1 og 6.

TUTORIAL: Polygon animation

 

Endnu en mønsteranimation. Det er kun fantasien, der sætter grænser, og eleverne har ofte nogle super fede idéer og påfund i denne opgavekategori.

TUTORIAL: Dynamiske farver

 

Konceptet i de dynamiske farver går ud på, at man lader farvesammensætningen af farverne rød, grøn og blå være afhængige af et animerende punkts koordinater.

Hvis eksempelvis punktet kaldet B bevæger sig, så vil punktets koordinateter antage forskellige værdier.

 

Når der i tutorialen skrives: x(B)

så refereres til punkt B's x-koordinat.

Skrives: y(B)

refereres til y-koordinaten.

 

Der kan ganges en faktor på ved at skrive: 5x(B)