Nanna Filt

Christensen

 

Flytninger

Når vi taler om flytninger inden for geometrien, så handler det oftest om disse tre typer:


  • Drejninger
  • Spejlinger
  • Parallelforskydninger


I videoerne herunder vises det, hvordan disse flytninger laves i Geogebra.


Tutorial: Drejning


Videoen viser, hvordan man laver drejning i Geogebra.




















Tutorial: Spejling


Videoen viser, hvordan man laver spejling i linje i Geogebra.





















Tutorial: Parallelforskygning


Videoen viser, hvordan man kan parallelforskyde i Geogebra.
















Aktivitet 1: Genskab mønsteret via flytninger


Tegn og farv de tre polygoner her til venstre (yderst). Det er din start-fil.

Kun ved at anvende flytningsværktøjerne (drejning, spejling og parallelforskydning), skal du genskabe mønsteret fra billedet her. Du må gerne indsættes hjælpepunkter og hjælpelinjer, men husk at skjule dem til sidst. 








Aktivitet 2:


Lav et mønster, hvor du anvender flere af de kendte figurtyper. Lav flytninger med figurerne, så der opstår et flot mønster. Lav en flot, præcis beskrivelse af mønsterets opbygning, hvor du anvender dine fagord (fx. drejning, spejling og parallelforskydning.


Vores kendte figurtyper er bl.a.: 

  • Retvinklede, ligebenede og ligesidede trekanter
  • Romber, dragefirkanter, parallellogrammer, trapezer, kvadrater og rektangler
  • Cirkler, halvcirkler, kvartcirkler og ellipser
  • Regulære polygoner, som fx femkanter, sekskanter og ottekanter



Aktivitet 3:


Find et mønster i din omverden og analysér det i forhold til flytninger. 


  • Hvilke grundfigurer består mønsteret af?
  • Hvordan er de flyttet?
  • Hvis der er drejning, hvor mange grader er der så drejet? Og om hvad?
  • Hvis der er parallelforskydning, hvor langt er der så parallelforskudt? Og i hvilken retning?
  • Hvis der er spejlet, hvad er der så spejlet i?



Aktivitet 4:


Lav en beskrivelse af dette flisemønster fra Dyrehavsbakken (se venstre for), og indtegn det derefter i Geogebra. Prøv om du kan nøjes med at indtegne de 3 grundfigurer og derefter konstruere resten udelukkende med flytningsværktøjerne (se aktivitet 1).