ALLE KLASSETRIN • PROJEKT PÅ TVÆRS AF ALLE AFDELINGER • ANIMATIONER, MODELLERING OG BEVÆGELSE
Mit foredrag "Movin' in sync med Geogebra" holdt jeg første gang i efteråret 2016 på Nordisk Geogebra Konference i Trondheim. Siden har foredraget og elementerne i undervisningsforløbet været ret efterspurgt. Jeg vil her på siden kort beskrive elementerne i projektet.
Da jeg ikke deler slides mm. fra foredraget af hensyn til de børn, der indgår på videoer og billeder, vil jeg her på siden ikke kunne vise elevernes konkrete arbejde med projektet. Vil man have en uddybende indføring i projektet, se elevernes arbejder og produkter, så kan jeg bookes til at holde mit "Movin in sync med Geogebra"-foredrag. Se mere her
Her ses hhv. opgaven og løsningen i musikvideoen. 3.klasseselev laver et "dancemove", som filmes. De ældre elever laver en efterlignende animation.
ELEMENTER MED BEVÆGELSE
Fra Geogebra til skolegård
Konceptet er, at læreren eller eleverne selv laver en relativt simpel animation i Geogebra, hvor nogle punkter rejser rundt på nogle geometriske figurer eller linjestykker/cirkler/buer. I skolegården skal eleverne nu tegne de geometriske figurer op med kridt og selv rejse rundt som de animerende punkter.
Eleverne skal tegne figurerne præcist udfra givne længdemål på animationen, og de skal animere deres egne bevægelser så de relative hastigheder passer til animationen.
Til højre ses et par eksempler på opgaver.
Hvert punkt er én elev.
Fra skolegård til Geogebra
Konceptet er, at eleverne (omvendt af forrige opgave) i grupper starter med at gå i skolegården med kridt, målebånd og snor, hvor de tegner store geometriske figurer, som de efterfølgende kan liste, gå og løbe rundt på.
Igen er eleverne de animerende punkter, og kridtstregerne er punkternes ruter.
Eleverne går rundt og ser alle gruppernes elevanimationer i skolegården, og derefter går de til deres computer og bygger animationerne, så godt som muligt.
De skal hæfte sig ved de geometriske former og størrelser, bevægelsesmønstrene og punkternes animationshastigheder.
Den bevægelige mand
Konceptet er her, at eleverne laver en personanimation, hvor ledene bevæger sig, så virkelighedstro som muligt.
Eleverne arbejder enkeltvis, og finder selv på, hvordan deres animationsperson skal bevæge sig. Undervejs prøver de efter, om bevægelserne kan lade sig gøre ift. anatomi, koordination og hastighed.
Jeg har god erfaring med, at eleverne fremviser deres animation ved at stille deres computere med animationerne kørende på op i en stor rundkreds, hvor de så fordeler sig foran skærmene 1 og 1. Hver 20.sekund flytter de en plads til højre og prøver den nye animation foran dem. På den måde, vil alle se og prøve alles produkter på kort tid.
Just dance
Konceptet er, at hver elev laver en personanimation, der foretager et "dancemove". Læreren samler Geogebra-animationsfilerne ind og laver 10 sekunders screencast af hver animation. Disse screencasts klippes sammen, og der lægges noget musik på. Således får klassen lavet en fælles Just dance-video med deres egne "dancemoves".
Andre klasser kan også se videoen og prøve at danse til den.
Konceptet i Just dance er, at man skal efterligne personen på videoen.
Fælles musikvideo
Konceptet er, at en klasses elever (gerne indskolingen) enkeltvis finder på et "dancemove". Læreren til denne klasse filmer eleverne enkeltvis, mens de laver deres move nogle gange i træk. Det skal ikke være alt for kompliceret.
Videoerne vises for en anden klasse (gerne nogle ældre elever), og de skal nu lave personanimationer, der ligner dem på videoerne.
Til slut klippes BÅDE de originale elevvideoer OG de efterlignende personanimationer (altså screencasts af disse) sammen til en fælles musikvideo, hvor der lægges noget musik på.
Animationsstafet
En god aktivitet med personanimationer til en enkelt lektion. De første 30 min. laver eleverne enkeltvis en personanimation. Klassen går i skolegården med deres computere og stiller dem op i en hesteskoform. Eleverne inddeles i stafethold (2-4 hold). På 1-2-3-nu løber én elev fra hver hold rundt og laver én sekvens af hvert move på hver computer, løber tilbage til næste holdkammerat, der så gør det samme. Første hold til at få alle kammerater gennem alle personanimationer vinder. Denne del tager med 12 elever på hvert hold ca. 10 min. (altså resten af lektionen).