Workshop: Mønsteranimationer


I DENNE WORKSHOP LÆRER DU:


At få objekter til at tegne fine, farvede mønstre

At "rense" animationen

At ændre baggrundsfarven

At lave dynamiske farver, der selv ændrer sig, når animationen kører

TUTORIAL: Hjertemønster animation


En simpel animation med en cirkel, to punkter og en linje.


Her skal der reguleres lidt på punkternes animationshastigheder. Det ene punkt skal bevæge sig i hastigheden 2, og det andet i 3.


Prøv selv, hvad der sker hvis forholdet mellem de to hastigheder ændres, fx til hhv. 1 og 6.

TUTORIAL: Polygon animation


Endnu en mønsteranimation. Det er kun fantasien, der sætter grænser, og eleverne har ofte nogle super fede idéer og påfund i denne opgavekategori.

TUTORIAL: Dynamiske farver


Konceptet i de dynamiske farver går ud på, at man lader farvesammensætningen af farverne rød, grøn og blå være afhængige af et animerende punkts koordinater.

Hvis eksempelvis punktet kaldet B bevæger sig, så vil punktets koordinateter antage forskellige værdier.


Når der i tutorialen skrives:     x(B)

så refereres til punkt B's x-koordinat.

Skrives:       y(B)

refereres til y-koordinaten.


Der kan ganges en faktor på ved at skrive: 5x(B)