Mine kursister bedes anvende denne side med tutorials, da disse er organiseret og udarbejdet til formålet.
Her ligger diverse toturials til arbejdet med labyrinter nummereret, som de indgår i mit foredrag om labyrintforløbet.
MANGLER!
MIN GEOGEBRA 5 DRILLER
NÅR JEG SÆTTER BILLEDER IND
HÅBER PÅ SNART AT LØSE PROBLEMET
TUTORIAL 1 : Mandepunkt og styreskydere
Lær:
Hvordan man laver et punkt, du selv kan styre med to skydere. Hos os kalder vi det et "mandepunkt".
TUTORIAL 2 : Mandepunkt med avatar
Lær:
Hvordan man kobler en "avatar" fast på sit mandepunkt.
(Forudsætter at man har gennemført tutorial 1, så der kan bygges videre på den)
TUTORIAL 3 : Simple fælder og skatte med koordinatsætsprogrammering
Lær:
Hvordan man får et objekt til at vise sig, når ens punkt er flyttet et bestemt sted hen i koordinatsystemet.
Hvordan man kan bruge programmeringen "Betingelse for at vise objekt" i Geogebra.
TUTORIAL 4 : Simple fælder og skatte med "element i"-programmering
Lær:
Hvordan man får et objekt til at vise sig, når ens punkt befinder sig indeni et andet objekt, dvs. når punktet er element i dette objekt.
Hvordan man med matematisk symbolsprog skriver "Punktet A er element i den mængde, der udgør polygonet t".
TUTORIAL 5 : Simple fælder og skatte med interval-programmering
Lær:
Hvordan man får et objekt til at vise sig, når ens punkt er flyttet indenfor et bestemt rektangulært område i koordinatsystemet.
TUTORIAL 6 : Game Over beskeder og andre skilte
Lær:
Hvordan man får en tekst til at vise sig, når ens punkt er element i det polygon, der udgør labyrintmuren, dvs. når ens punkt rammer ind i muren og man er GAME OVER.
TUTORIAL 7: Reset-knap (teleportation)
Lær:
Hvordan man laver en knap, der sender ens "mandepunkt" hen til et bestemt punkt.
Dette kan også bruges som teleportationsknap, så vælges blot andre koordinater.
Se også tutorial 16
TUTORIAL 8: Animerende fælder
Lær:
Hvordan man laver fælder, der bevæger sig.
TUTORIAL 9: Animerende fælder med timeline
Lær:
Hvordan man laver fælder der dukker op i ryk afhængig af en timeline-skyder, der animerer.
TUTORIAL 10: Start animation-knap
Lær:
Hvordan man laver knapper, der starter og stopper animationer.
TUTORIAL 11: Skjult smutvej
Lær:
Hvordan man laver en mur/dør, der forsvinder, når ens mandepunkt går ind i den.
Kommandoen i inputfeltet er "Iområde()"
TUTORIAL12 : Mere bane åbner sig efterhånden
Lær:
Hvordan man kan få mere bane (polygoner) til at åbne sig op, efterhånden som ens punkt arbejder sig over i den ene side af skærmen. Her arbejdes med ulighedstegnene; < og >
TUTORIAL 13: Tunneller
Lær:
Hvordan man laver en tunnel (polygon), som skjuler ens punkt, mens det går igennem. Her bliver det svært at styre, hvor man er, hvis man ikke kan sit koordinatsystem.
TUTORIAL 14: Knap til at vise og skjule ting
Lær:
Hvordan man laver en knap, der enten får objekter til at vises eller skjules.
TUTORIAL 15: Knap til at samle op og lave tjektegn ved skattene
Lær:
Hvordan man laver en knap, der både får en ting til at forsvinde og en anden til at vise sig samtidig (aka skatten samles op og der sættes tjektegn på listen)
Bemærk: Der hvor jeg i videoen skriver "dut" kan man skrive alle andre ord også. Det KAN give bøvl at skrive et enkelt bogstav, da dette kan være optaget i forvejen.
TUTORIAL 16: Teleportationsknapper
Lær:
Hvordan man laver knapper, der flytter rundt på mandepunktet.