Hvad arbejdes der med?
Forløbet handler i bund og grund om at lege med konceptet i programmering med udgangspunkt i Geogebras geometridel. Det handler om at sætte de rette algoritmer op for at nå et ønsket mål. Tænke i årsager og sammenhænge. Tænke matematikken bag de programmeringer, der skal lægges. For mig at se vil dette være en sjov og spændende måde for helt unge elever at arbejde med programmering på, hvis blot de har et grundlæggende kendskab til Geogebra. Mine klasser, der kastes ud i dette, har 1-2 års erfaring med Geogebra.
Udover programmering arbejdes der med følgende matematikfaglige områder:
Et socialt aspekt
Da eleverne under dette forløb i dén grad arbejder med deres kreativitet og fantasi, synes jeg også det er vigtigt, at de får delt deres produkter med hinanden - vist dem til hinanden - prøvet hinandens - til gensidig glæde, feedback og inspiration. Eleverne skal løbende prøve hinandens baner og labyrinter, og give hinanden forslag og konstruktiv feedback.
To af mine 8.klasses drenge lavede dette labyrintspil til Geogebramesterskab 2017, og kom i finalen :o)
Min 4.klasse arbejder med de grundlæggende programmeringer i forløbet.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
TUTORIAL: "Mande-punktet"
Lær:
TUTORIAL: Vis objekt i bestemt punkt
Lær:
Tutorials til fælder og forhindringer
TUTORIAL: Vis objekt i bestemt område
Lær:
TUTORIAL: Vis objekt, når man går ind i dem
Lær:
TUTORIAL: GameOver-skilt
Lær:
TUTORIAL: Dynamisk bane
Lær:
TUTORIAL: Tunneller
Lær:
TUTORIAL: Mere bane åbner sig efterhånden
Lær:
TUTORIAL
Se:
TUTORIAL: Timeline-forhindring
Se:
TUTORIAL: Hemmelig smutvej
Lær:
TUTORIAL: GameOver-skilt
Lær:
TUTORIAL: Racerbane
Lær:
TUTORIAL: Start animation-knap
Lær:
TUTORIAL: Styre-skydere
Lær:
TUTORIAL: Reset-knap
Lær:
TUTORIAL: Vise/skjule-knap
Lær:
Racerbane
Andre fede idéer
Elevprodukter - skærmbilleder
MELLEMTRIN OG UDSKOLING • PROGRAMMERING I GEOGEBRA • SYMBOLER, MÆNGDELÆRE OG KOORDINATSYSTEMET
Her i efteråret 2017 arbejder med med et projekt, jeg i samarbejde med mine elever selv har fundet på, der handler om bane- og labyrintspil, lavet i Geogebra. Idéen kom første gang fra Kristian i 3.b, der spurgte mig, om vi kunne lave spil i Geogebra - noget der havde baner og udfordringer undervejs. Jeg har udført projektet med 4., 6. og 8.klasse, hvor det var en stor succes med særligt 6.klasse. Her var kombinationen af teknisk og matematisk forståelse og kunnen sammen med fantasifuldhed og masser af gå-på-mod helt ideel. 4.klasse manglede noget viden, mens 8.klasse manglede den barnlighed som skal til at lave spil og viljen til at ville bruge lang tid på det.