Aktivitet 1.1: Opfind en opskrift
Sammen skal I lave en madopskrift i klassisk forstand med en ingrediensliste, hvor mål eller antal er anført, en beskrivelse af fremgangsmåden med tider og temperaturgrader og evt. en angivelse af, hvor lang tid retten tager at lave.
Det kræver selvfølgelig, at I køber ind sammen, laver mad sammen og spiser sammen.
Bagefter kan siden gemmes i familiens opskriftalbum. Det kan også være at opskriften efterfølgende skal justeres lidt. Måske I sammen laver flere opskrifter.
I kan lave opskrifter på aftensmad, brød og boller, desserter, kager, salater osv.
Eksperimentér med det, lav noget anderledes.
Min søn er vild med konceptet dessertpizza; dej, nutella, bananer, skumfiduser og krymmel. Namme nam.
Matematisk fokus:
* beskrive mål med forskellige enheder (vægt, rumfang, tid, grader)
* afvejning af varer
* indblik i priser på dagligvarer
* gode præcise og utvetydige beskrivelser
Aktivitet 1.2: Hvad koster retten?
Sammen bestemmer I jer for en aftensmadsret, som I får ofte i jeres familie. I går over og køber alle ting ind til retten (også salt, peber, olie osv.) og gemmer bonnen.
Ved hjælp af en vægt og evt. en lommeregner (prøv dog uden først, og brug lommeregneren til at tjekke efter) skal I finde frem til, hvad retten koster at lave alt medregnet. Da alt salt i en pakke fx ikke bruges til én ret, skal I finde ud af, hvad eksempelvis en teskefuld salt koster.
I kan efterfølgende udvide med at lave et diagram, der viser den økonomiske fordeling i retten. Tal også om, hvad én portion af retten koster.
Gør I det flere gange med forskellige retter, kan I sammenligne priser og evt. forsøge at lave en rigtig billig, sund og velsmagende ret.
Matematisk fokus:
* indblik i priser på dagligvarer og at læse en bon
* afvejning af varer
* multiplikation af decimaltal (gange)
* addition af decimaltal (plus)
* evt. diagrammer
Aktivitet 1.3: En talfølge med agurker og gulerødder
Lav en salat sammen, hvor I bl.a. har købt ind til at komme gulerødder og/eller agurker i. Nu handler det om at undersøge, hvad der sker med antallet af gulerodsstykker, hvis guleroden først halveres, og at man derefter halverere de to halve igen, og således forsætter. Det samme gøres med agurken. Halvér, halvér de halve, halvér de kvarte osv.
Lav et skema med antallet af stykker efter x antal halveringer (se tabellen til højre).
Der kommer nu en talfølge frem i den nederste række. Prøv sammen at beskrive den. Hvor mange halveringer kan I nå op på med en agurk? Hvor mange stykker agurk ville der komme ud af 100 halveringer?
Hvis 8.-10.klasse: Prøv om du kan lave en matematisk formel (y=....), der beskriver talfølgen, hvor y er antal grønsagsstykker og x er antallet af halveringer.
Aktiviteten kan også laves med tredjedele i stedet for halve. Der skal bare deles i tre hver gang og ikke i to. Hvordan kommer talfølgen så til at se ud?
Matematisk fokus:
* matematiske udviklinger
* talfølger
* evt. matematiske formler
Aktivitet 1.4: Find figurerne i køkkenet
Herunder er en liste med figurer og former. Sammen eller i dyst mod hinanden skal I finde en eller flere ting i køkkenet med den form - eller næsten den form.
Kan I ikke huske, hvordan de forskellige figurer ser ud, må I lige undersøge det først.
Plane figurer:
Rumlige figurer:
Matematisk fokus:
* Kategorisering af figurer og former
* Genkendelse af matematik i dagligdagen
Aktivitet 1.5: Gæt en vægt
I skal bruge en køkkenvægt. I vælger hver især en ting i køkkenet, som den anden skal gætte vægten på i gram. I giver jeres bud (skriv det evt. ned), vejer det og regner afvigelse - altså hvor langt jeres gæt var fra det rigtige. Den med mindst afvigelse vinder runden. Afvigelsen kan regnes i procent også, så det er mere fair ift. vægten. Hvis afvigelsen er på 45 gram og tingen vejer 700 gram, så er afvigelsen 45/700 * 100% = 6%.
Matematisk fokus:
* overslag
* fornemmelse for størrelser